naujienos Naujienos

Savaitgalis: daug maisto – jokių pasekmių

VMGonline.lt, Pixabay.com nuotr., 2019-06-28, 16:00


Penktadienio pavakarę užsukus į prekybos centrą gali susidaryti įspūdis, kad nuo rytojaus – maisto blokada: kasų link žmonės stumia kalnus maisto produktų. Laimė, tai – tik ženklas, kad startuoja savaitgalis su savo maloniai ilgais vakariniais pasisėdėjimais čirškinant mėsą namų ar sodybų terasose ir pievelėse.

Malonumo klausimas

Deja, neretai vėlyvų, sočių ir gausių pavalgymų pasekmės būna sunkios ir nemalonios: sutrikęs virškinimas, sunkumas skrandyje ir kaltės jausmas.

Pasak gydytojos dietologės dr. Editos Gavelienės, kad malonumai nepaliktų nemalonių pasekmių, svarbu juos planuoti: „Valgome, kad gautume maistinių medžiagų ir kalorijų, t. y. energijos. Per parą maistinių medžiagų ir kalorijų turime gauti kaip tik tiek, kiek reikia, kad išgyventume, būtume sveiki ir galėtume kokybiškai funkcionuoti – nei per daug, nei per mažai. Tuo tarpu maistas vakarėlyje atlieka visiškai kitokią funkciją – ne maistinių medžiagų ir energijos tiekėjo, o malonumo. Kaip ir bet kurį kitą malonumą, jį reikia atsakingai ir saikingai dozuoti, antraip jausimės negerai, „padauginę“, apsunkę.“

Dietologė Edita Gavelienė. VMGonline.lt nuotrauka

Virškinti – sunkiausias darbas

Vasaros vakarėlių topai – įvairūs grilio patiekalai, t. y. riebalų gausesnis maistas, kuris virškinamas gana ilgai. „Paprastai tai, ką suvalgome, nėra visiškai suvirškinama per dvi tris valandas – maisto kelionė virškinimo sistema gali užtrukti net iki paros. Virškinimas reikalauja labai daug energijos, intensyvesnės kraujotakos, į šį vieną sunkiausių organizmo darbų įsijungia daugybė organų, tad jeigu prisivalgome vėlai vakare ir miegoti einame pilnu skrandžiu, verčiame organus dirbti tada, kai jie turėtų ilsėtis. Mes juos kankiname. Laiką ir malonumus planuokite taip, kad baigtumėte valgyti ir užkandžiauti likus bent dviem valandoms iki miego“, – pataria dietologė.

Penktas valgymas

„Kitas svarbus geros savijautos principas – maisto išdalijimas porcijomis. Idant visi virškinimo sistemos organai galėtų normaliai, be vargo ir įtampos darbuotis, maistas turėtų būti gaunamas porcijomis keturis–penkis kartus per dieną. Negalima vienu ypu suvalgyti visos dienos normos, nes tai bus per didelė apkrova virškinimo sistemai. Netinkamai elgiasi tie, kurie, žinodami, jog laukia skanaus maisto vakarėlis, visą dieną nieko nevalgo, neva „tauposi“ vakarui.

Jeigu žadate vakaroti, visos dienos valgymus reikėtų atitinkamai perplanuoti taip, kad vėlaus vakaro maistas nebūtų vienintelis dienos valgymas. Pagrindinis dienos valgymas gali būti ir paskutinis tą dieną, tačiau jo energinė vertė neturėtų būti didesnė nei trečdalis dienos kalorijų normos. Vakarėlis turi būti „įskaičiuotas“ į rekomenduojamus keturis ar penkis dienos valgymus“, – patarimų negaili Edita Gavelienė.

VMGonline.lt nuotr.

Mano lėkštė

„Labai svarbu, kad į vakarėlį ateitumėte nealkani. O atėję ne chaotiškai ragautumėte viską iš eilės, nes net jeigu ragaujate vos po kąsnelį, sunku pastebėti, kokį kiekį visko prisiragaujate. Neigiamų pasekmių galima išvengti vakarėlio pradžioje suplanavus savo lėkštės turinį. Tai reiškia, kad pasiimate savo lėkštę, į ją prisidedate maisto, kurio norite paragauti, ir vakarėlio metu valgote tik iš jos ir tik tai, ką jau įsidėjote. Kai maistas lėkštėje baigiasi, o nosį kutenantys kvapai tebežadina alkio jausmą, gerkite vandenį“, – sako dietologė.


KOMENTARAI:


IŠBANDYKITE: