naujienos Naujienos

Košės renesansas: specialistai atsako, kaip šiuo sveiku patiekalu sudominti vaikus

vmgonline.lt, 2017-10-05, 18:29


Tyrimai rodo, kad skubėdami suruošti vaikus į mokyklą suaugusieji ne visuomet pasirūpina tinkamais mažųjų pusryčiais. Taupydami laiką, šiltą maistą keičia sumuštiniais, kurie ne visuomet suteikia reikalingų maisto medžiagų. Kaip mažylius išmokyti pamilti košes, kurios – bene tinkamiausia jų dienos pradžia? Atsako specialistai.

grikių apkepas

Neleiskime jiems išbadėti

Kaip daugeliui žinoma, jausdami alkį vaikai pirmiausia renkasi tai, kas skanu, o ne sveika. Todėl atėję į mokyklą nevalgę, pradinukai vertingą maistą skuba pakeisti saldumynais ar kitais daug angliavandenių turinčiais užkandžiais. Tai ne tik kenkia sveikatai, bet ir nepadeda suformuoti vaikams būtinų ir reikalingų valgymo įpročių. Vaikai, anot mitybos ekspertų, turėtų maitintis mažiausiai penkis kartus per dieną. Todėl galvojant apie pradinukų pusryčius, svarbu atsižvelgti į laiką, kada mokykloje duodami pietūs. Reikėtų pasistengti, kad vaikas iki to laiko neišalktų. Tinkamai paruošti ir parinkti pusryčiai padės išvengti vaikų užkandžiavimo saldumynais.

Valerijos Stonytės nuotr.
Valerijos Stonytės nuotr.

Ne versti, o skatinti kurti

„Virtuvės mitų griovėjų“ vadas, kulinarinės knygos vaikams „Septyni ingredientai“ autorius Alfas Ivanauskas tikina, kad labai svarbu vaikus laiku sudominti sveiku maistu. Jei jie bus verčiami valgyti košes, norimo rezultato tėvai nepasieks. Vaikai į tai žvelgs kaip į bausmę, o į mokyklos bufete laukiančius saldumynus – kaip į viliojančią pagundą: „Artėjant pasaulinei košės dienai, švenčiamai spalio 10-ąją, kurios idėją labai palaikau, noriu priminti tėvams – skatinkite vaikų kūrybiškumą, leiskite jiems prisidėti prie sveiko maisto gamybos, tegul jie patys renkasi košės ingredientus, eksperimentuoja ir jaučia malonumą ragaudami savo paties kurtą rezultatą. Tokios kūrybinės dirbtuvės namų virtuvėje ne tik padės įdiegti mažyliams sveikos, visavertiškos mitybos pagrindus, bet kartu leis šeimai ilgiau pabūti kartu.“

Raminta Bogušienė (Organizatorių nuotr.)
Raminta Bogušienė (Organizatorių nuotr.)

Rytui ruoškitės iš vakaro

Mitybos specialistė ir sveikatai palankios mitybos ekspertė Raminta Bogušienė pateikia kelis patarimus, kaip greitai paruošti maistingą ir reikalingų medžiagų vaiko organizmui suteikiančią košę. Grūdinės kultūros yra vertingiausias maistas ir yra mitybos piramidės apačioje. O taupantiems laiką rytais siūloma rinktis ir „greitesnį“ kruopų variantą – dribsnius.

„Susidaręs mitas, kad košės paruošimas užima daug laiko. Taip nėra. Vieną dieną iš vakaro galima užsimerkti avižas, kitą dieną galima užsimerkti ir avižinius dribsnius. Rytais liks tik pašildyti juos iki tinkamos temperatūros. Lygiai taip pat ir su kitomis kruopomis – grikiais, soromis.

Kiekvieno valgymo metu vaikas turi gauti bent žiupsnelį daržovių, vaisių, uogų. Tai turi būti tarsi taisyklė. Pavyzdžiui, jeigu verdama košė yra saldaus skonio – galima įtarkuoti obuolį vietoje pridėtinio cukraus. Taip pat galima įpjaustyti bananą. Lygiai taip pat, jeigu gaminate sūraus skonio košę – galite įtarkuoti cukiniją, morką, truputį pakepintą su aliejumi. Taip jūs košę ne tik pagardinsite, bet ir suteiksite didesnės maistinės vertės. Į košę rekomenduočiau dėti smulkintas sėklas, pavyzdžiui, linų sėmenų, sezamų. Jas reikėtų susmulkinti kavamale, kitu atveju linų sėmenų, sezamų sėklų organizmas nepasisavina“, – patarimais dalijosi maisto ekspertė R. Bogušienė.

kose

Situacija Lietuvoje keičiasi pamažu

Žinoma, sveiką gyvenseną formuoja ne tik šeima, bet ir aplinka, kurioje vaikas praleidžia didžiąją dienos dalį. Nors situacija Lietuvos šeimose gerėja, ugdymo įstaigos pokyčiams pasiduoda sunkiau. Monotoniškas meniu, kuriame – bulviniai ar miltiniai patiekalai – neretai išderina namuose suformuotus vaiko valgymo įpročius. Todėl labai svarbu, kad mokyklos vaikams pasiūlytų kuo įvairesnį maistą. Mitybos tolygumas turi būti išlaikytas namuose ir mokykloje, tik taip suformuosime tinkamus mitybos įpročius savo vaikams.

 

 


KOMENTARAI:


IŠBANDYKITE: