patarimai

Cukraus laikrodis ir šviesoforas, arba kaip kontroliuoti cukrų

2020-01-07, 13:00


Retas kuris šiandien gyvena ir maitinasi intuityviai. Tiesa, dažnas to mokosi: pajusti savo vidinį laikrodį, t. y. kada ir ką valgyti, miegoti, sportuoti ir t. t.

Tačiau odontologai primygtinai rekomenduoja ne tik valytis dantis du kartus per dieną, bet ir sureguliuoti vadinamąjį cukraus laikrodį ir gyventi griežtai pagal jį. Kodėl?

Beveik epidemija

Pasak gydytojos odontologės dr. Rasos Račienės, dantų ėduonis yra labiausiai paplitusi lėtinė liga pasaulyje ir šiuo metu – viena didžiausių pasaulio sveikatos bėdų. Lietuvoje situacija itin kritiška: kas antras ikimokyklinukas serga dantų ėduonimi. Didžiausia priežastis – perteklinis cukrų turinčių produktų vartojimas. Paskaičiuota, kad Lietuvoje vienas gyventojas per metus suvartoja 31,2 kg cukraus, tai yra maždaug 17 arbatinių šaukštelių per dieną – net tris kartus daugiau, nei rekomenduojama! Vidutiniškai žmogus per dieną cukraus turėtų suvartoti ne daugiau nei 30 g, t. y. ne daugiau nei septynis šaukštelius.

Dantų pasta ir dantų šepetukas yra patikimi ginklai kovai su dantų ėduonimi, tačiau siekiant maksimalaus rezultato, svarbu sumažinti cukraus kiekį mityboje. „Royal Denta“ nuotr.

Bevertis malonumas

Maistas valgomas dėl jame esančių maistinių medžiagų, kurios užtikrina, kad organizmas būtų sveikas ir gerai funkcionuotų. Tačiau cukraus maistinė vertė yra labai menka, jame esančios gliukozės galima gauti iš kitų angliavandenių turtinčių produktų, kuriuose be gliukozės yra ir kitų naudingųjų medžiagų. Tačiau šiuolaikinis žmogus dažniausiai valgo ne dėl alkio ir geria ne dėl troškulio, o norėdamas patiri skonį, taigi, dėl malonumo. Cukraus turintys produktai ir yra malonumo šaltinis.

Cukraus šviesoforas

Cukrus sukelia ne tik dantų ėduonį, bet ir kitas ligas, pavyzdžiui, cukrinį diabetą. Todėl gydytojai rekomenduoja mažinti cukraus vartojimą ir pirmasis mažinimo pagalbininkas – tai šviesoforo spalvų principas. Raudona spalva – tai maisto produktai ir gėrimai, turintys daug sočiųjų rūgščių, cukraus: dirbtiniais saldikliais saldinti gėrimai, konditerijos gaminiai, ledai, kremai, pyragai, bandelės, saldieji kepiniai. Geltonas signalas – maisto produktai, kuriuos reikėtų rinktis atidžiai, atsakingai – sustoti ir pagalvoti. Tai riebūs pieno produktai, margarinas, majonezas, aliejus, užtepėlės, perdirbta mėsa, grūdai. Žalia spalva – produktai, kuriuos patariama vartoti: vaisiai, daržovės, rupi duona, neriebus pienas, sūris, jogurtas, liesa mėsa, žuvis, paukštiena, kiaušiniai, riešutai, vanduo.

Unsplash.com nuotr.

Cukraus laikrodis

Vos cukraus turintis maistas patenka į burną, dantų apnašose esančios bakterijos pradeda skaidyti cukrų ir kitus lengvai fermentuojamus angliavandenius. Skaidydamos bakterijos išskiria rūgštis ir, apnašų rūgštingumui nukritus iki pH 5,5, rūgštys tirpdo danties paviršinio emalio sluoksnio mineralus, o prasiskverbusios giliau – ir vidinį dentino sluoksnį. Tuomet dantyje susidaro ėduonies ertmė, gali atsirasti jautrumas, o vėliau – ir dantų skausmas. Net mažai saldintas maistas ar gėrimai paskatina bakterijų sukeliamą rūgščių gamybą ir pažeidžia dantį.

Didelę dantų ėduonies riziką sukelia ne tik suvartojamo cukraus kiekis, bet ir cukraus vartojimo dažnis. Kuo dažniau užkandžiaujama cukraus turinčiu maistu, kuo maistas lipnesnis ir ilgiau kontaktuoja su dantimis, tuo didesnė rizika susirgti dantų ėduonimi. Todėl antroji ir itin reikšminga pagalba saugant dantis – valgymas pagal cukraus laikrodį, t. y. kas 2–3 valandas 5–6 kartus per dieną, nes kaip tik tokio laiko tarpo reikia, kad burnoje dėl seilių atsikurtų rūgščių pusiausvyra, itin svarbi dantų sveikatai. Kai valgome dažniau nei penkis kartus per dieną, rūgštis išskiriančios bakterijos dirba be pertraukėlių, burnoje nuolatos palaikoma rūgšti terpė, kurioje dantų emalis po truputėlį „aptirpsta“.

Dar vienas būdas sumažinti suvalgomo cukraus kiekį – vadinama saldumynų diena. Tai iš Skandinavų pasiskolinta idėja, kai visą savaitę gyvenama be saldumynų, o jais pasimėgaujama, pavyzdžiui, šeštadienį po pagrindinio valgymo. Unsplash.com nuotr.

Gali būti įdomu paskaityti:

Dantis valantis maistas – tiesa ar mitas?

Ar sveikesni saldumynai sveikesni dantims?

 

 


KOMENTARAI:


IŠBANDYKITE: