patarimai

Ar sveikesni saldumynai draugiški dantims? + odontologės patarimai

Eglė Zaikovska, Pexels.com nuotr., 2019-10-11, 13:00


Gera žinoti, kad rankinėje visada yra šokolado plytelė, virtuvės spintelėje – sutirštinto pieno arba po pietų laukia mažas saldus desertas. Šios mielos smulkmenos visada suteikia energijos ir geros nuotaikos, kai jos ima trūkti.

Saldūs užkandukai yra nuostabu emociškai, deja, tikra pragaištis dantims. Iki maždaug 1960-ųjų tuo netikėta, žiūrėta pro pirštus. Tačiau Švedijoje atliktas eksperimentas įrodė, kad angliavandeniai dantis gadina tiesiog žaibiškai. Tiriamųjų grupei buvo paskirta greitųjų angliavandenių gausi dieta. Jų dantys išgedo žaibiškai – vos per dvejus metus. Netrukus po šio eksperimento Švedijoje atsirado rekomendacija riboti angliavandenių vartojimą, t. y. nevartoti jų kasdien.

Uogas ir vaisius valgyti sveika, tačiau ir juose yra cukraus. Pexels.com

Kaip veikia cukrus

Pasak gydytojos odontologės dr. Rasos Račienės, ne tik saldumynuose, bet daugumoje maisto produktų yra cukrų – pagrindinio dantų ėduonį sukeliančių bakterijų maisto. Kai tik angliavandenių turintis maistas patenka į burną, dantų apnašose esančios bakterijos iškart pradeda darbą – skaido cukrų ir kitus angliavandenius išskirdamos rūgštis. Vos tik burnos pH sumažėja iki tam tikro lygio, rūgštys pradeda tirpdyti paviršinį danties sluoksnį – emalį.

Nors dantims labiausiai kenkia maisto produktai, kuriuose yra pridėtinio cukraus, t. y. tokio, kurio mes įdedame gamindami, tačiau nėra nekaltas ir natūralių cukrų turintis maistas, pavyzdžiui, vaisiai, uogos, daržovės, grūdų patiekalai.

„Dėl šios priežasties pridėtinio cukraus turinčių produktų rekomenduojama vartoti saikingai, stengtis kiek įmanoma kontroliuoti jų kiekį ir tai, kaip dažnai jie yra valgomi. Pavyzdžiui, 4–6 m. vaikas per dieną turėtų suvartoti ne daugiau nei keturis šaukštelius pridėtinio cukraus. Vaisių ir daržovių rekomenduojama valgyti 5 kartus per dieną. Mažo vaiko vaisių ar daržovių porcija turėtų tilpti į jo delnus. Suaugusio žmogaus porcija turi siekti 80 g vaisių arba 80 g daržovių, arba 30 g džiovintų vaisų. Pavyzdžiui, didelė riekė meliono ar ananaso, vidutiniško dydžio obuolys, kriaušė ar bananas, pora slyvų, septynios braškės arba 20 aviečių, viena kekė vynuogių.“

Slaptas priešas

Visgi labiausiai dantims kenkia ne tai, kad mes valgome cukrų turinčių maisto produktų, o tai, kad jais užkandžiaujame. Dantų sveikatai ypatingą reikšmę turi mitybos režimas. Labai svarbu valgyti maždaug kas tris valandas, t. y. maistas į burną turėtų patekti ne dažniau nei penkis kartus per dieną. Tiek kartų valgydami sveiką subalansuotą maistą ir neužkandžiaudami, o, pavyzdžiui, tik gerdami vandenį, patenkiname organizmo poreikius ir… saugome dantis. Menkiausias maisto trupinukas, mažiausia uogytė, sukramtyta tarp pagrindinių valgymų, pavyzdžiui, pietų ir vakarienės, gadina dantis, nes vos tik į burną patenka maistas, susidaro tinkamos sąlygos rūgščių gamybai. Reikia maždaug trijų valandų, kad dėl seilių burnos pH atsikurtų, taptų neutralus, t. y. saugus dantims. Tačiau jei per tą laiką vėl kažką perkremtame, bakterijos iš naujo „užsiveda“ ir seilės nespėja jų nukenksminti.

Kai norisi užkąsti po valgio, išgerkite vandens. Pexels.com nuotr.

Saldi apgaulė

„Yra saldumynų, kuriuos vadiname sveikesniais, nes juose nėra baltojo cukraus, miltų, jie pagaminti iš džiovintų vaisių ir uogų, su medumi ir kitais, regis, organizmui naudingais dalykais. Ar tokie sveikesni ir dantims?“ – VMGonline.lt klausia odontologės R. Račienės. „Dantų sveikatai išsaugoti cukrus jokiu pavidalu nereikalingas. Natūralių cukrų, fruktozės yra net šviežiuose vaisiuose ir daržovėse, tiesa, šie saugesni dantims, nes yra „užrakinti“ vaisių ir daržovių ląstelėse. Iš vaisių ar daržovių išspaudus sultis, juos sumalus ar kitaip apdorojus, cukrūs išsilaisvina iš ląstelių. Džiovinant vaisius cukrus taip pat „išeina“ iš ląstelių, be to, džiovinti vaisiai yra lipnūs, ilgiau liečiasi prie dantų, todėl jiems nėra labai sveiki, – sako gydytoja ir primena, kad dantims sveikas maistas turi būti gana kietas ir „grubus“, kad jį kramtant mechaniškai nusibrūžintų dantų apnašos. – Jeigu maistas yra lipnus ir veliasi aplink dantis, suvalgytas jis gana ilgai liečiasi prie danties paviršiaus taip didindamas ėduonies riziką. Lipnus saldus maistas yra dantų priešas numeris vienas.“

Riešutai yra sveiki dantims, tačiau patekę į šokoladą šią savybę praranda. Unsplash.com nuotr.

Geresni iš blogesnių

„Tai, kad gali būti dantims sveikų saldumynų, yra tik saldi apgaulė. Visus saldumynus – vegetariškus, veganiškus, žaliavalgiškus ir visokius kitokius, kurie, tikėtina, yra sveikesni mūsų organizmui – apskritai reikėtų vartoti taip pat saikingai, nes dantims jie gali pakenkti kaip ir pridėtinio cukraus turintys produktai. Ką daryti? Kaskart pasimėgavus saldumynais išskalauti burną vandeniu.“

Svarbiausia taisyklė

„Kokybiškai išsivalyti dantis pakanka du kartus – ryte ir vakare prieš miegą. Dantų ligų priežastis yra netinkama burnos higiena, o užkandžiavimas cukrų turinčiais produktais turi didelės įtakos dantų ligų vystymuisi.

Labai svarbu, ar saldumynas į burną patenka kaip užkandis, ar pagrindinio valgio metu. Dantims sveikiau, jeigu desertu pasimėgaujate pietų ar vakarienės metu, o ne praėjus valandėlei po sotaus pavalgymo“, – įspėja dr. R. Račienė.

 


KOMENTARAI:


IŠBANDYKITE: